Lufthansa: nieco gorszy rok, ostrożne prognozy

Największy przewoźnik w Europie osiągnął nieco gorsze wyniki w 2018 r. wobec rekordowego poprzedniego roku i przedstawił ostrożną prognozę przychodów i rentowności w bieżącym, bo będzie dążyć do zlikwidowania strat w Eurowings i musi liczyć się z rosnącymi kosztami paliwa

Aktualizacja: 16.03.2019 08:25 Publikacja: 16.03.2019 07:52

Lufthansa: nieco gorszy rok, ostrożne prognozy

Foto: Bloomberg

- Z finansowego punktu widzenia 2018 był kolejnym rokiem sukcesu dla grupy Lufthansa — podkreślił jej prezes Carsten Spohr. — Wypracowaliśmy drugi najlepszy wynik w historii firmy. To wielkie osiągnięcie zbiorowej pracy naszej załogi liczącej 135 tys. ludzi — podkreślił.

Lufthansa zmniejszyła zysk operacyjny EBIT z 8,3 proc. (3 mld euro) w 2017 r. do 7,9 proc., 2,8 mld euro, z powodu wzrostu o 850 mln kosztów paliwa i wydatków 518 mln w związku z opóźnieniami i odwoływaniem lotów, a na integrację części floty Air Berlin z Eurowings musiała odpisać 170 mln euro. Zysk netto grupy zmalał do 2,2 mld euro z 2,3 mld. Obroty wzrosły o 6 proc. do 35,8 mld, ale po przeliczeniu ich pierwszy raz według nowej normy księgowania IFRS 15 wzrost ten wyniósł tylko 1 proc.

Dodatkowym powodem do zadowolenia jest obniżenie kosztów jednostkowych o 1,7 proc. po korekcie o ceny paliwa i wahania kursów walut. — Będziemy nadal pracować nad dalszym zmniejszaniem ich z roku na roku — oświadczył dyrektor finansowy Ulrik Svensson. — Udało się to nam w 2018 r. trzeci kolejny rok.

Grupa zainwestowała w 2018 3,8 mld euro w dużym stopniu w nowe, oszczędniejsze samoloty. Jej flota zwiększyła się o 35 samolotów do 763. Prezes Spohr zapowiedział dalsze inwestowanie w nowe, ciche i oszczędne samoloty, przypomniał o zamówieniu dzień wcześniej 20 airbusów i 20 boeingów. — Do połowy lat 20. będziemy mieć całkowicie nowoczesną flotę dalekiego zasięgu, co pozwoli oszczędzać 500 tys. ton paliwa rocznie i zmniejszyć emisję spalin o 1,5 mln ton.

W bieżącym roku Grupa Lufthansa będzie dążyć do osiągnięcia trwałego wzrostu jakości, zwiększy moce przewozowe latem o 1,9 proc., chce zapewnić stabilną marżę operacyjną 6,5-8 proc. i wzrost obrotów o 5 proc., a Eurowings ma osiągnąć równowagę finansową. Redukcją kosztów zamierza zmniejszyć skutki dodatkowego wydatku 650 mln euro na paliwo. Zbyt ostrożna prognoza spowodowała spadek akcji grupy o 5 proc. — pisze Reuter.

Lufthansa w Polsce

Linie tworzące grupę Lufthansy zwiększyły przewozy z i do Polski o 10,7 proc do ponad 2,8 mln pasażerów, w tym sama Lufthansa o 11,8 proc. do 2,2 mln. — W letnim rozkładzie będą oferować 394 połączenia tygodniowo z 9 miast - ogłosił szef na Polskę, Frank Wagner. Od marca 2018 doszły nowe połączenia z Katowic i Łodzi do Monachium, od 1 kwietnia 2019 Swiss będzie latać z Gdańska do Zurychu.

- Z finansowego punktu widzenia 2018 był kolejnym rokiem sukcesu dla grupy Lufthansa — podkreślił jej prezes Carsten Spohr. — Wypracowaliśmy drugi najlepszy wynik w historii firmy. To wielkie osiągnięcie zbiorowej pracy naszej załogi liczącej 135 tys. ludzi — podkreślił.

Lufthansa zmniejszyła zysk operacyjny EBIT z 8,3 proc. (3 mld euro) w 2017 r. do 7,9 proc., 2,8 mld euro, z powodu wzrostu o 850 mln kosztów paliwa i wydatków 518 mln w związku z opóźnieniami i odwoływaniem lotów, a na integrację części floty Air Berlin z Eurowings musiała odpisać 170 mln euro. Zysk netto grupy zmalał do 2,2 mld euro z 2,3 mld. Obroty wzrosły o 6 proc. do 35,8 mld, ale po przeliczeniu ich pierwszy raz według nowej normy księgowania IFRS 15 wzrost ten wyniósł tylko 1 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił